Wijsheid begint met verwondering
Academie
Astare Academie verzorgt trainingen en onderwijsprogramma’s voor (reguliere en forensische) GGz instellingen. De principes van herstelondersteunende zorg, presentie en positieve gezondheid vormen het fundament. We doen dat met specialistische kennis én met bescheidenheid; de complexiteit van mensen vraagt om nuance. We zijn ervan overtuigd dat persoonlijke en professionele ontwikkeling elkaar versterken en daarom bevat ons programma ook intervisie, supervisie, sociale events en yoga.
Hieronder vind je ons aanbod.

Ons team
Samenwerkingspartners
Herstelgericht werken
De training herstelgericht werken bestaat voor Astare teamleden uit twee delen. Een theoretisch deel (de Basis) en een deel voor beginnend professionals (de Praktijk).
Herstelgericht werken (de Basis)
In de training Herstelgericht werken maak je kennis met onze belangrijkste uitgangspunten van herstelondersteunende zorg. We beginnen bij de universele basisbehoeften én komen uit bij het belang van het unieke verhaal. We onderzoeken onze plek als hulpverlener en wat we kunnen doen als bron van steun voor mensen die dat nodig hebben. In deze interactieve training gaat het over jou én over de ander.
Herstelgericht werken (de Praktijk)
In deze training leer je de grondbeginselen van Herstelgericht werken toe te passen in de praktijk. Het programma is passend als je nieuw bent in het vak van groepsbegeleider of als je in de laatste fase van je studie bent en binnenkort de praktijk ingaat. Onderzoek samen wat het vak van groepsbegeleider in de GGz precies inhoudt. Je leert randvoorwaarden creëren om je werk (ook als uitzendkracht) goed te kunnen doen en hoe herstelondersteunend werken er concreet uitziet.
Verslaving
Geïntegreerde behandeling bij dubbele diagnose (IDDT)
Psychische problemen en middelengebruik zijn vaak met elkaar verweven en versterken elkaar. Vaak ontstaat, door de drang om te verdoven, een vicieuze cirkel met eenzaamheid en schaamte. Deze scholingsdag sluit aan bij de basisprincipes van het geïntegreerd behandelen van een dubbele diagnose (IDDT) en legt de nadruk op de relatie. De basale vaardigheden van fasegericht werken en motiverende gespreksvoering vormen het fundament.
Community Reïnforcement Approach (CRA)
CRA is een methodiek die behulpzaam kan zijn bij de behandeling van middelengebruik. Het centrale aandachtspunt binnen de CRA-methodiek is de verandering in levensstijl, waarbij een zinvol leven zonder middelengebruik betekenisvoller worden. CRA benadrukt het belang van positieve ervaringen en de steun van naastbetrokkenen.
Beide trainingen zijn geaccrediteerd voor GGz-Agogen & voor verpleegkundigen
Omgaan met agressie
Wanneer je in het werk te maken krijgt met onveilige situaties of agressie is het belangrijk dat je weet wat je kan doen. Tijdens deze scholingsdag leer je voor jezelf (meer) veiligheid te creëren om van daaruit deëscalerend te handelen. Je leert, naast manieren om conflicten te voorkomen en hoog oplopende emoties te bedaren, ook enkele vaardigheden om (fysiek) in te grijpen in crisissituaties en deze naderhand te evalueren.
Suïcidepreventie
Astare Academie biedt een basis-training voor professionals die in hun werk te maken krijgen met suïcidaliteit. Je leert basale interventies voor suïcidepreventie. Die beginnen bij het opbouwen van een contact waarin suïcidaliteit (zonder oordeel of reparatiereflex) bespreekbaar is en waarin je het lijden kan erkennen en samen kan zoeken naar een passend vervolg. Je maakt contact met de ander, maar ook met je eigen (emotionele) reactie.
Psychose
In de ggz heb je soms te maken met mensen in een psychotische ontregeling of met eerdere psychotische ervaringen. In deze training leer daarover contact maken. We gaan ervan uit dat psychotische ervaringen allerlei verschillende emoties kunnen oproepen en leren dichtbij te blijven ook als mensen in een heel andere werkelijkheid zijn. We bespreken het belang van de betekenis van psychotische ervaringen en van de waarde als mensen deze intense ervaringen in hun verdere leven kunnen integreren.
Medicatie
Ethiek en morele dilemma’s
In het werken met andere mensen in de context van de GGz of de forensische zorg krijgen we (voortdurend) te maken met ethische vraagstukken. We bewegen ons structureel op het snijvlak van autonomie en afhankelijkheid en zoeken voortdurend naar de balans tussen optimale professionele nabijheid en afstand. Je leert verschillende perspectieven innemen en vertragen (je inmiddellijke oordeel uitstellen). Je leert kritisch redeneren en de juiste vragen stellen.
Psychopathologie
Mensen kunnen gedurende hun leven psychisch ontregelen. Vaak is dat een samenspel van biologische factoren, psychologische kwetsbaarheden en actuele stress. Een psychische ontregeling kan uiteenlopende vormen aannemen, zoals stemmingsproblemen, angst, eetproblemen, dwang of een psychotische ontregeling. Vaker is het een combinatie van meerdere aspecten. Deze training gaat in op de meest voorkomende hoofdgroepen van psychische problemen.
Motiverende gespreksvoering
In deze training leren deelnemers de basisprincipes van motiverende gespreksvoering. Dit is een manier van gespreksvoering die zich richt op gedragsverandering (vaak gebruikt in de verslavingszorg) en is geïnspireerd op het veranderingsmodel van Prochaska en DiClemente. De kern van de methode is dat de hulpverlener de ander benadert als gelijkwaardige gesprekspartner en diens overwegingen voor verandering onderzoekt. Hierbij komen niet alleen de opbrengsten van verandering aan bod, maar ook de twijfel en de angst om het actuele gedrag op te geven. Mensen bepalen zelf of ze deze ambivalentie willen en
kunnen oplossen. De gedachte is dat de mogelijkheid om te veranderen al in mensen bestaat; de rol van de hulpverlener is de weg naar verandering optimaal te faciliteren. Tijdens de training wordt theoretische kennis afgewisseld met het oefenen van praktische vaardigheden.
Acceptance Commitment Therapy
Deze training is een kennismaking met Acceptance Commitment Therapy (ACT). ACT is een vorm van ondersteuning waarbij mensen vooral leren omgaan met de obstakels in hun leven (acceptatie) en leren investeren in de dingen die echt belangrijk zijn in hun leven (commitment). In ACT leren mensen accepteren waar ze geen invloed op hebben en hun energie te steken in zaken waar ze wel invloed op hebben. Een belangrijk onderdeel van ACT is het onderzoeken van waarden: welke dingen zijn van wezenlijk belang. ACT is gestoeld op de principes van mindfulness. Het gaat dus niet zozeer om het reduceren van klachten, maar vooral om het vergroten van persoonlijke veerkracht.
Klinisch werken in de GGz
Het werk in een kliniek is iets heel anders dan het werk in een ambulante context. Deze training is bedoeld voor medewerkers van klinieken in de reguliere GGz, de forensische zorg en/of het gevangeniswezen. Het gaat in op het soort organisatie dat klinieken en gevangenissen zijn: het effect van die context op de mensen die er verblijven (theorie van socioloog Goffman) en op universele menselijke behoeften. Van daaruit biedt het programma aanknopingspunten voor een positief leefklimaat en een ondersteunende bejegeningsstijl.
Supervisie & Intervisie
Intervisie is een middel voor individuele groei en professionele ontwikkeling. We bieden intervisie voor onze uitzendkrachten en voor teams van onze opdrachtgevers (ook op locatie). In intervisie bespreken we samenwerking, (werk)ervaringen en morele dilemma’s. Intervisie geeft inzicht in onderlinge verhoudingen, individuele patronen en werkprocessen. De Academie faciliteert ook supervisie en intervisie aan gz-psychologen en klinisch psychologen in opleiding (PioG & GioS).
Systemisch werken
Alles wat wij doen, krijgt betekenis in relatie tot anderen. We zijn dus allemaal onderdeel van een systeem: een netwerk van betrekkingen. Systemisch kijken wil zeggen: oog hebben voor het enorme web waarmee alle personen en gebeurtenissen met elkaar verbonden zijn. Het betekent dat je mensen ziet binnen de context van de geschiedenis (en) van het systeem.
Moreel Beraad
Een Moreel Beraad is een gesprek waarin deelnemers samen een ethisch vraagstuk uit het werk bespreken. Tijdens een Moreel Beraad staat de vraag centraal: “Wat is in deze specifieke situatie en gelet op de hele context, goede zorg? Het doel van een moreel beraad is het verbeteren van de kwaliteit van zorg, het vergroten van professionele competenties op het gebied van ethiek en moreel redeneren, het stimuleren van een gezamenlijk leerproces en het vormen van (individueel of organisatiebreed beleid) op basis van ethische overwegingen. Er is ruimte voor alle perspectieven. Wij bieden gespreksbegeleiding voor een Moreel Beraad voor jouw team of organisatie.
De forensische keten
Dit programma doorloopt in chronologische volgorde de hele forensische keten, van aanhouding van een verdachte tot en met de forensische zorg. Het gaat in op de rol van de rechter-commissaris en de officier van justitie, het politieonderzoek, de positie en werkwijze van de pro justitia rapporteurs, het proces bij de rechtbank of het gerechtshof en de uiteenlopende vormen van forensische zorg in Nederland.
Er is aandacht voor het spanningsveld tussen beveiligen en behandelen binnen de forensische zorg, de moeilijkheden rondom het inschatten van risico’s en de mogelijkheden en obstakels bij resocialisatie.